Upp som en sol och ner som en pannkaka, så kan man hittills beskriva marknaden för stödtjänster. Men gör det egentligen verkligen så mycket för de som köpt dyra batterier med tanken att tjäna pengar på stödtjänster? Vi reder ut begreppen.
Först av allt. Vad innebär stödtjänster?
Enkelt uttryckt kan det förklaras genom att säga att elnätet behöver stöttning på olika sätt. För frekvensen i nätet måste alltid, oavsett hur mycket eller lite el som används, ligga väldigt nära 50 Hz. Det görs så klart konstant beräkningar för hur mycket el som förväntas förbrukas i olika områden av Sverige, men hur vet man exakt hur många som kommer ladda sina bilar vid en särskild tidpunkt? Det går inte att veta exakt. Därför behövs det kraftslag, exempelvis vattenkraften, som man kan vrida på och av. Men det behövs också mer. Som exempelvis batterier som kan tömmas när frekvensen behöver höjas, och fyllas när frekvensen behöver sänkas. Ofta bara under några sekunders tid.
Detta är något som Svenska kraftnät är villiga att betala för, och de som hade batterier uppkopplade mot stödtjänster under 2022 och 2023 kunde tjäna tiotusentals kronor bara med ett litet hemmabatteri.
Det som sen gick lite fel var att dessa historiska siffror användes i marknadsföringen av stödtjänster. Främst Checkwatt som är pionjären inom detta var den stora boven där man, visserligen kanske inte direkt felaktigt, men ändå, enbart visade historiska siffror för ersättningen. Men inga aktuella siffror. Man kommunicerade också om framtidsutsikterna för stödtjänster, om att det knappt fanns något stopp för behovet. Men hur blev det? Ja, det blev pannkaka.
Ersättningen för stödtjänster nu mycket låg
Ersättningen för Checkwatts stödtjänster ligger nu på tiotals eller max hundratals kronor per månad för vanliga hemmabatterier att jämföra med uppskattningar på tusentals kronor per månad i kalkylerna. Andra stödtjänster, som Flower, har under 2024 haft högre ersättningsnivåer men samma sak förväntas ske där. När kunder nu lämnar Checkwatt och ansluter till Flower kommer det istället vara ersättningen till Flower-kunder som störtdyker. Marknadens för stödtjänster förefaller i nuläget helt enkelt fullständigt mättat. Finns det ändå en framtid? Antagligen, men inte på den guldrushnivå som företag hittills fått kunder att tro.
Är inköpen av batterier då bortkastade?
Definitivt inte.
Redan nu är det möjligt att med smart styrning köra el när den är billig och använda eller till och med sälja den när den är dyr. Inga tusenlappar per månad där kanske, men väl hundralappar.
Batteriet kommer i framtiden ha en viktig roll att spela i svenska villor. Modellen för hur el prissätts har redan börjat ändras, och kommer ändras ytterligare i framtiden där det kommer vara dyrt att använda mycket el vid enstaka tillfällen, kallat effekttoppar. Som när man har igång många apparater samtidigt eller till och med laddar bilen på full effekt samtidigt som något annat. Ett batteri kommer kunna hjälpa till att plana ut elanvändningen så att topparna blir lägre, och avgifterna till nätbolagen lägre för villaägaren.
Här kommer förstås elbilars batterier in i ekvationen, men det är osannolikt att dessa kommer kunna göra allt som ett hemmabatteri kan bidra med. Om ett hemmabatteri däremot kan jobba tillsammans med bilens batteri, då finns det något bra att utgå från. Och vem vet, det kommer säkert finnas mindre summor att tjäna även från stödtjänster i framtiden men som sagt, de här tusentals kronorna per månad bara för stödtjänster, det kommer aldrig hända.